Macamana nak register domain atau webhosting? | Design For Daawah | Tempah Design Murah | Upah Design Murah! Poster Pengajian Kitab, Upah Design

Breaking News

Macamana nak register domain atau webhosting?

Mungkin ramai yang masih tercari-cari cara untuk nak register domain dan webhosting. Mungkin ada seorang blogger atau pun menjalankan perniagaan secara online dan memerlukan sebuah domain atau webhosting untuk memantapkan lagi blog atau perniagaan anda. Jom baca sampai habis artikel ini.

Bagi mereka yang baru, aku terangkan skit berkenaan domain dan webhosting ni.

Domain adalah nama bagi website anda yang biasa nya bermula dengan "www" dan diikuti dengan nama website anda dan diakhiri sama ada dengan .com, .org, .my, .net, .biz, .info, .name, .co.uk, .asia, .com.my, .gov.my, .net.my, .mil.my, .edu.my, .name.my, .my. Semuanya ada harga tertentu dan syarat-syarat tertentu yang perlu dipenuhi.


Setelah anda pilih nama yang sesuai untuk website anda, sila periksa availability nama domain yang anda pilih itu sama ada masih belum digunakan atau pun sudah digunakan oleh orang lain.

Setiap extension nama domain itu ada harga yang tersendiri dan anda boleh pilih bersesuaian dengan budget anda. Paling mudah pilih .com.

Sekiranya anda sudah memiliki blog menggunakan blogspot atau pun wordpress, anda boleh beli domain ini dan ditalakan ke blog anda yang tersedia.

Webhosting pula adalah ruang atau space yang ditawarkan untuk mereka yang ingin membina website bukan menggunakan blogspot atau wordpress yang ditawarkan secara PERCUMA di internet. Webhosting ini lebih sesuai kepada mereka yang lebih suka membangunkan website dari kosong. Harga yang ditawarkan adalah seperti di bawah ini


Harga bergantung kepada perkhidmatan yang disediakan bagi setiap pakej tersebut. Paling basic dan termurah adalah RM 80 je. Jadi untuk anda yang ingin membeli domain dan webhosting, anda perlu modalkan RM 50 + RM 80 = RM 130. Ini yang paling basic dan dicadangkan untuk mereka yang baru hendak mula.

Sekiranya anda untuk tahu lebih lanjut, bleh KLIK SINI untuk lihat sendiri perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat WEB HOSTING ini.

Selamat mencuba!

Share dan berikan komen anda di ruangan komen. 


Semoga bermanfaat. 

No comments