Stress Nak Cari Kerja | Design For Daawah | Tempah Design Murah | Upah Design Murah! Poster Pengajian Kitab, Upah Design

Breaking News

Stress Nak Cari Kerja



Assalammualaikum

Aku terpanggil dengan berita yang baru-baru disiarkan "Tikam diri akibat tekanan, tiada kerja"

Ya Allah. Sampai macam itu sekali tekanan seorang belia berusia 32 tahun bertindak diluar fikiran manusia yang berakal sehingga sanggup membunuh diri. Tahukah anda bahawa membunuh diri ini adalah berdosa besar dan tidak akan diampunkan oleh Allah.

Allah sedang memberi dugaan kepada kita dan ia adalah bersesuaian dengan kita kerana DIA sendiri Maha Mengetahui segala tentang kita. Oleh itu, hendaklah kita bersabar dan sentiasa berusaha dan bertawakkal kepada DIA.


KEPADA FRESH GRADUATE

Kepada fresh graduate yang baru habis belajar dan ingin mencari kerja, Hantar la resume anda ke mana sahaja yang anda mahu dan mampu. Sementara menunggu pekerjaan yang anda betul-betul minat, buatlah kerja yang boleh mendatangkan pendapatan untuk sementara waktu. Buanglah ego anda sedikit. Yang paling penting, jangan tinggal solat!!

Solat itu PENTING!

Lakukan amal ibadat yang lebih. Seperti berselawat, lakukan solat-solat sunat, bersedekah.

Jika anda dapat dipanggil untuk sesi interview, bangunlah awal, bersiap, solat sunat subuh, solat subuh berjemaah, salam tangan kedua ibu bapa sebelum keluar rumah dan sentiasa berselawat dan bertawakal. Perbetulkan dan niat anda untuk mencari kerja. InsyaAllah, moga Allah berikan lebih dari apa yang kita minta.

KEPADA YANG BARU DI BUANG KERJA 

Kepada yang baru dibuang kerja atau mungkin berhenti sebab tempat kerja lama yang mungkin tidak sesuai dengan anda, lakukanlah yang sama seperti di atas.

Jaga SOLAT!
Sentiasa tambah dan perbaiki amal kita. Dan sentiasa berdoa dan berzikir kepada ALLAH.

SEBENAR

Sebenarnya banyak peluang kerja yang ada dan mungkin anda minat atau tidak.
Contohnya, anda boleh buat kerja di rumah secara online. Anda boleh cuba dengan www.jobdirumah.com . Yang penting anda ada ekses internet dan komputer di rumah.

Atau anda mungkin boleh cuba untuk bekerja di negara jiran kita Singapura. Satu pilihan yang bijak. Ia tak jauh. Anda boleh tinggal di Johor Bahru dan bekerja di sana. Peluang kerja di sana seperti Bus Captain, cleaner, kerja di port, pest control, pemandu lori dan banyak lagi. Untuk pengetahuan anda, tidaklah susah sangat untuk nak dapatkan kerja di sana, cuma cabarannya lebih. Anda akan terima gaji dalam SingDollar secara puratanya SGD $1800.00 . Jika anda convert jadi RM 5,415.79 (www.xe.com)

Cuma letihnya bila anda perlu checkpoint kastam Singapura, anda perlu peruntukkan 2 jam pergi dan 2 jam balik untuk perjalanan menggunakan motosikal setiap hari. Bayangkan anda perlu habiskan 4 jam masa setiap hari untuk perjalanan yang kurang 20 km di Tambak Johor.

Tinggal di Johor lebih menjimatkan dari anda menyewa di Singapura. Untuk pekerja dari Malaysia, majikan di sana tidak menyediakan asrama. Mereka hanya menyediakan asrama untuk PRC yang datang bekerja di situ. Jadi untuk orang Malaysia, kalau nak tinggal di sana, sewa sebuah bilik kecil sudah mencecah SGD $600.00 bersamaan RM1,805.30 .

Macamana nak cari kerja di Singapura?

Nanti aku share lagi. Insyallah.


------------------------------------
Email : design4dawahmalaysia@gmail.com

No comments