Khutbah Jumaat JDT | 19 Mac 2021 | 5 Sya'ban 1442 | Pelihara Nikmat Lidah | Design For Daawah | Tempah Design Murah | Upah Design Murah! Poster Pengajian Kitab, Upah Design

Breaking News

Khutbah Jumaat JDT | 19 Mac 2021 | 5 Sya'ban 1442 | Pelihara Nikmat Lidah


بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
          السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
       
INTISARI KHUTBAH JUMAAT JDT
TARIKH : 19hb Mac 2021 | 05 Sya'ban 1442
TAJUK  : Pelihara Nikmat Lidah

1) Nikmat Allah - sangat banyak; nikmat iman & Islam; nikmat berbicara dengan lidah; nikmat kemampuan menjelaskan isi hati; menjelaskan kehendak; tanda kekuasaan Allah. 
               
2) Firman Allah Surah Al-Balad/8-10 bermaksud: "(Mengapa manusia terpedaya dn bermegah-megah?) Tidakkah Kami telah menjadikan baginya dua mata (untuk dia memerhatikan kekuasaan & kekayaan Kami?) dan lidah serta dua bibir (untuk dia menyempurnakan sebahagian besar dari hajat-hajatnya?) dan Kami telah menunjukan kepadanya dua jalan (jalan kebaikan untuk dijalaninya dan jalan kejahatan untuk dijauhi?)". 

3) Nikmat lidah:- 
3.1) Digunakan untuk kebaikan- melaksanakan ketaatan kepada Allah; baca Al-Qur'an berzikir berdoa; mengajak kepada kebaikan dan lain-lain. 
3.2) membawa keburukan- diguna kepada perkara-perkara dilarang; menuruti kehendak syaitan. 

4) Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya ada seorang hamba benar-benar berbicara dengan satu perkataan yang termasuk keredhoan Allah, dia tidak menganggapnya penting; dengan sebab satu kalimah itu Allah menaikannya beberapa darjat dan sesungguhnya ada seorang hamba benar-benar berbicara dengan satu perkataan yang termasuk kemurkaan Allah, dia tidak menganggapnya penting; dengan sebab satu perkataan itu dia terjunam di dalam neraka jahannam". 
(HR: Imam Al-bukhari) 

5) Keutamaan menjaga lisan- jika salah guna boleh datangkan salah faham; perbalahan & permusuhan; elak bercakap bohong; tidak berbicara tentang aib orang; tidak perlekeh kutuk orang; hindari bercakap secara berlebihan. 

6) Kemajuan teknologi- media sosial; mudah sampaikan maklumat; ada salah guna kemudahan; sebar fitnah hasutan; gugat keharmunian bermasyarakat. 

7) Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya ada seorang hamba benar-benar berbicara dengan satu perkataan yang dia tidak mengetahui secara jelas maksud yang ada di dalam perkataan itu, namun dengan sebab satu perkataan itu dia terjunam di dalam neraka lebih jauh dari antara timur dan barat". 
(HR: Imam Muslim) 

8) Umat Islam yg beriman- bicara dgn perkataan yg baik-baik; tahan lidah dari kebatilan; berbicara untuk kebenaran & bermanfaat. 

9) Firman Allah Surah Al-isra'/53 bermaksud: "Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada hamba-hamba Ku (yang beriman) supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik (kepada orang-orang yang menentang kebenaran), sesungguhnya syaitan itu sentiasa menghasut diantara mereka (yang mukmin dan yang menentang), sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang amat nyata bagi manusia". 

10) Antara panduan berbicara- guna perkataan yang baik & bermanfaat; nada yang lemah lembut; jelas dengan perkataan yang mulia. 

11) Firman Allah Surah Ali-imran/159 bermaksud: "Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepada mu wahai Muhammad) engkau telah bersikap lemah lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikut mu) dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati tentulah mreka lari dari keliling mu".

12) Peringatan mimbar- jaga lidah; peroleh pahala dari Allah; jauhi keburukan lisan; rosak diri & masyarakat; rugi di akhirat. 

13) Firman Allah Surah Fussilat/33 bermaksud: "Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mentauhidkan dan mematuhi) perintah Allah serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)".

                     بارك الله لي ولكم ....

------------------------------------

Berminat untuk tempah design poster, banner, bunting, sticker, logo, editing video, khidmat fotografi dan videografi, website, hosting, domain atau lain-lain, sila hubungi kami melalui email atau telegram :


Email : design4dawahmalaysia@gmail.com
Visit our Website : www.design4dawah.com

Facebook : Design For Daawah
Instagram : Design For Daawah
Twitter : @DesignForDaawah
Telegram Channel : https://t.me/Design4Dawah

No comments